Εισαγωγή
Τον προσεχή Δεκέμβριο εκδικάζεται η αγωγή που έχει ασκήσει η εταιρεία Public Issue στην πρώην κυβερνητική εκπρόσωπο, κ.Σοφία Βούλτεψη. Ο λόγος: Η ευθεία επίθεση που είχε εξαπολύσει η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, σε μια δημοσκόπηση που την έδειχνε να χάνει (Πρόκειται για το Πολιτικό Βαρόμετρο Σεπτεμβρίου 2014 της Public Issue). Ωστόσο, το αποτέλεσμα των εκλογών του Ιανουαρίου 2015, που πραγματοποιήθηκαν μόλις λίγους μήνες μετά, δικαίωσε πλήρως την εταιρεία και την εκτίμηση της δημοσκόπησης. Η “μεγάλη διαφορά” αποδείχθηκε πραγματική και όχι “απόπειρα χειραγώγησης” της κοινής γνώμης. Επομένως, προπαγάνδα αποδείχθηκε όχι η αποκάλυψη, αλλά η συγκάλυψη αυτής της πραγματικότητας, που η κυβέρνηση επιχείρησε απροκάλυπτα να συσκοτίσει.
Η υπόθεση αυτή ενδιαφέρει το δημόσιο διάλογο και για έναν άλλο λόγο. Το θέμα δεν είναι άσχετο με τις επικρίσεις που δέχονται οι δημοσκοπήσεις από τα Μέσα Ενημέρωσης και τους Δημοσιογράφους για τις επιδόσεις τους στις πρόσφατες εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015.
Αλήθεια, τα Μέσα πότε αισθάνονται πιο άνετα; Με τις “μεγάλες διαφορές” των δημοσκοπήσεων ή τα “ντέρμπυ”;
Η εκτίμηση της δημοσκόπησης
Από τις αρχές του 2014, για τη δημοσίευση του μηνιαίου Πολιτικού Βαρόμετρου, η εταιρεία Public Issue συνεργάσθηκε με την Εφημερίδα των Συντακτών. Στα πλαίσια αυτά, την Παρασκευή 26/9/14 και την Δευτέρα 29/9/14, δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα η έρευνα Σεπτεμβρίου και η μηνιαία εκτίμηση εκλογικής επιρροής της Public Issue. Η δημοσίευση προκάλεσε την απροκάλυπτη επίθεση της τότε κυβερνητικής εκπροσώπου της ΝΔ. Η Σοφία Βούλτεψη επιχείρησε με δημόσιες δηλώσεις της να πλήξει την αξιοπιστία της έρευνας και της εταιρείας, κατηγορώντας την για «προπαγάνδα» και για προσπάθεια δόλιου «επηρεασμού» της κοινής γνώμης.
Μόλις 4 μήνες πριν από την ευρεία εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, τον Ιανουάριο του 2015, με δημόσιες δηλώσεις της στους ραδιασταθμούς ΣΚΑΪ και Real FM, «αμφισβήτησε» το μεγάλο προβάδισμα (11 μονάδες), που έδινε η δημοσκόπηση, δηλώνοντας ότι «κάτι τέτοιο δεν υπάρχει»!
Αναμενόμενα, οι δηλώσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου αναπαραρήχθησαν μαζικά, σε μεγάλη έκταση, από το διαδίκτυο και τα Μέσα Ενημέρωσης, ενισχύωντας το αρνητικό κλίμα εις βάρος της εταιρείας με προφανή σκοπό να την δυσφημίσουν περαιτέρω. Πρωτίστως, όμως, να «εξουδετερώσουν» τη σημασία της εκτίμησης της εταιρείας, που έδειχνε ότι το προβάδισμα του ΣΥΡΙΖΑ είχε πλέον παγιωθεί.
Τα σημαντικότερα τεκμήρια της αντιπαράθεσης για τις δημοσκοπήσεις στις εκλογές του 2015, παρατίθενται κατά χρονολογική σειρά:
1
Το πρωτοσέλιδο της Εφημερίδας των Συντακτών, που προκάλεσε την επίθεση της Κυβερνητικής Εκπροσώπου
2
Οι δηλώσεις της Κυβερνητικής Εκπροσώπου Σοφίας Βούλτεψη, με τις οποίες αμφισβητεί το παγιωμένο προβάδισμα του ΣΥΡΙΖΑ, το φθινόπωρο του 2014 (29/9/2014)
Το απομαγνητοφωνημένο κείμενο των δηλώσεων της κυβερνητικής εκπροσώπου έχει ως ακολούθως:
1.Στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ (εκπομπή Άρη Πορτοσάλτε) 08:00-09:00
-Δημοσιογράφος (εφεξής Δ): «Σχετικά με τις 11 μονάδες διαφορά που σας έδωσε προχθές η Public Issue, στη μέτρηση, το ότι δηλαδή εδραιώνεται η πεποίθηση ότι θα ηττηθείτε ως ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στις προσεχείς εκλογές, θα σας κάνει να επιμείνετε σε αυτήν τη δυσκολη πολιτική ή να βάλετε μέσα παροχές τέτοιες που να επιχειρήσετε να ανατρέψετε το υπάρχον κλίμα;»
-Κυβερνητική Εκπρόσωπος (εφεξής ΚΕ): «Κατ’ αρχήν κύριε Πορτοσάλτε αμφισβητώ την δημοσκόπηση και την αμφισβητώ απολύτως. Δεν υπάρχουν 11 μονάδες. Τώρα, τι αποφασίζει να αποδίδει η κάθε εταιρεία είναι δικό της θέμα. Κα την αμφισβητώ πλήρως. Αυτό δεν υπάρχει. Σας το λέω.»
Το ηχητικό τεκμήριο της δήλωσης στον Ρ/Σ ΣΚΑΪ:
2. Στον Ρ/Σ Real FM (εκπομπή Νίκου Χατζηνικολάου) 10:00-12:00
-Δ: «Θα ξεκινήσω ρωτώντας για αυτό το γκάλοπ που δημοσιεύει σε δύο δόσεις , το Σάββατο και σήμερα η Εφημερίδα των Συντακτών και που εμφανίζει τον ΣΥΡΙΖΑ να προηγείται με 11 ποσοστιαίες μονάδες από τη Νέα Δημοκρατία. Θέλω να ρωτήσω πως το είδατε αυτό το γκάλοπ και αν πιστεύετε ότι αυτή είναι μια εικόνα που έχει σχέση με την πραγματικότητα και εάν είναι μια εικόνα που μπορείτε να την αντιστρέψετε ή πλέον τα πράγματα έχουν πάρει μια άλλη τροπή.»
-ΚΕ: «…Όταν εμφανίζει μια τόσο μεγάλη διαφορά, ο κόσμος ο οποίος δεν είναι σε θέση να γνωρίζει λεπτομέρειες, γύρω από το πόσοι είναι οι αναποφάσιστοι ή γύρω από το τι η ίδια εταιρεία έδινε στις δημοσκοπήσεις πριν από τις εκλογές του 2012, που εμφάνιζε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ είναι μπροστά, σας θυμίζω, βεβαίως ο κόσμος μπορεί να επηρεαστεί. Θεωρώ λοιπόν ότι ο σκοπός αυτού του γκάλοπ και μάλιστα με τόσο μεγάλη διαφορά είναι ακριβώς αυτός. Προπαγανδιστικός.»
-Δ: Επομένως λέτε ότι δε την πιστεύετε τη δημοσκόπηση.
-ΚΕ: Όχι, βεβαίως δεν θεωρώ ότι υπάρχει τέτοιο θέμα.
-Δ: Πάντως και οι προηγούμενες δημοσκοπήσεις αυτής της προηγούμενης Κυριακής μιλούσαν για 3,5 έως 4,5, 5 μονάδες.
-ΚΕ: Που σημαίνει λοιπόν ότι εδώ είναι σαφές το θέμα. Επιχειρείται να γίνει επιβολή. Δηλαδή πλέον να κυριαρχήσει μέσα στην κοινή γνώμη αυτή η μεγάλη, η μη-αναστρέψιμη υποτίθεται διαφορά. Πρόκειται καθαρά για απόπειρα προπαγανδιστικής επιβολής.
Το ηχητικό τεκμήριο της δήλωσης στον Ρ/Σ REAL FM:
3
Απάντηση της εταιρείας στην Κυβερνητική Εκπρόσωπο με ανάρτηση στον εταιρικό λογαριασμό του twitter (30/09/2014)
4
Απάντηση του Γιάννη Μαυρή στις κατηγορίες της Κυβερνητικής Εκπροσώπου Σοφίας Βούλτεψη, με άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών (1/10/2014)
Τα ίδια Παντελάκη μου, τα ίδια Παντελή μου. Απάντηση στην κυβερνητική εκπρόσωπο
5
Επιστολή-έκκληση του Γιάννη Μαυρή, προς την πρόεδρο του ΣΕΔΕΑ (Χριστίνα Καράμπελα) και τα μέλη του ΣΕΔΕΑ, σχετικά με τις δημόσιες δηλώσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου Σοφίας Βούλτεψη (στις 29/09/2014).
Ανοικτή επιστολή προς την πρόεδρο και τα μέλη του ΣΕΔΕΑ
Αθήνα, 30/9/2014
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η κυβερνητική εκπρόσωπος κ. Σοφία Βούλτεψη έχει εξαπολύσει σφοδρή επίθεση εναντίον της Public Issue, με αφορμή την τελευταία μηνιαία τακτική δημοσκόπηση της εταιρείας, που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 27 και 29 Σεπτεμβρίου.
H εκπρόσωπος αμφισβητεί, κατά τα λεγόμενά της «απολύτως», την αξιοπιστία της εταιρείας και την κατηγορεί ανοικτά ότι «ασκεί προπαγάνδα» με τις έρευνές της. Με αυτόν τον τρόπο, πλήττει ευθέως το κύρος, την επαγγελματική αρτιότητα και την ηθική ακεραιότητα της Public Issue. Προφανής απόρροια της εν λόγω συκοφαντικής επίθεσης είναι να μειώνεται η εμπορική της φήμη και αξία.
Θεωρώ το θέμα μείζον για όλες ανεξαιρέτως τις εταιρείες και τον κλάδο συνολικά, όχι μόνον για την Public Issue που στοχοποιείται σε αυτήν την φάση, διότι αποτελεί απόπειρα επιβολής μιας μορφής προληπτικής λογοκρισίας.
Για τους παραπάνω λόγους, η εταιρεία απευθύνεται στον ΣΕΔΕΑ και τον καλεί να πάρει άμεσα θέση και να υπερασπιστεί την ελευθερία της επιστημονικής έρευνας και το δικαίωμα των πολιτών στην πληροφόρηση που απειλούνται και βέβαια, αυτονόητα, το επαγγελματικό συμφέρον του κλάδου, που πλήττεται βάναυσα από αυτήν την άδικη επίθεση.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Μαυρής
Πολιτικός επιστήμονας, Ph.D.
Πρόεδρος & Δ/Σύμβουλος της Public Issue
Δυστυχώς, ούτε και αυτή τη φορά ο ΣΕΔΕΑ ανταποκρίθηκε στα αυτονόητα καθήκοντά του, αφήνοντας ουσιαστικά έκθετη την εταιρεία, απέναντι στην απροκάλυπτα πολιτικού χαρακτήρα κυβερνητική επίθεση. Λόγω της στάσης του κλάδου, η εταιρεία για να υπερασπιστεί την ερευνητική και επαγγελματική της αξιοπιστία, αναγκάσθηκε να κινηθεί νομικά, καταθέτωντας αγωγή κατά της κυβερνητικής εκπροσώπου , ενημερώνοντας παράλληλα τις διεθνείς οργανώσεις για την έρευνα κοινής γνώμης, στις οποίες συμμετέχει. Η υπόθεση εκκρεμεί δικαστικά, μετά από δύο αναβολές.