Οι βουλευτικές εκλογές του 2004 αποτέλεσαν, χωρίς καμιά αμφιβολία, μια από τις μελανότερες σελίδες στη σύντομη ιστορία των ελληνικών δημοσκοπήσεων. Τη μεγαλύτερη ευθύνη δεν είχαν φυσικά μόνον τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ. Η κυβέρνηση Σημίτη υπερεκτιμούσε την επικοινωνιακή ισχύ των δημοσκοπήσεων. Ουσιαστικά, από τότε εγκαινιάζονται οι ανοικτές κυβερνητικές παρεμβάσεις στο χώρο των δημοσκοπήσεων. Από το 1996, θεωρώντας αναγκαία την εξασφάλιση ευνοϊκών -για αυτήν και κυρίως για τον πρωθυπουργό- αποτελεσμάτων στις δημοσκοπήσεις, υποστήριξε την ανάδειξη «φίλιων» εταιρειών και ευνόησε την προπαγανδιστική χρήση τους, από τα φιλικά προσκείμενα -προς αυτήν- Μέσα.
Το μάθημα του 2004 («επιχείρηση ψαλίδα»)
Είναι ευρύτερα αποδεκτό, ότι το αποτέλεσμα του 2004 είχε κριθεί πολύ καιρό πριν από τις εκλογές. Επρόκειτο για παγιωμένη τάση του εκλογικού σώματος, ήδη από το 2001. Επιπλέον, όπως αποδείχθηκε αλλού, η προεκλογική εκστρατεία του 2004, όχι μόνον δεν ωφέλησε το ΠΑΣΟΚ, αλλά αντιθέτως διεύρυνε περαιτέρω τη διαφορά του από τη Ν.Δ., κατά 1,5-2 εκατοστιαίες μονάδες. Σε πλήρη αντίθεση με αυτήν την οφθαλμοφανή πραγματικότητα, τα φιλοκυβερνητικά Μέσα επιχείρησαν ανοικτά την παραποίησή της, προπαγανδίζοντας την πεποίθηση, ότι η «ψαλίδα» μειώνεται και ότι η εκλογική αναμέτρηση είναι «ντέρμπι». Ωστόσο, η καθαρή εκλογική νίκη της ΝΔ, με 4,8%, επί του ΠΑΣΟΚ απογύμνωσε εντελώς την απόπειρα χειραγώγησης.
Επομένως, το εκλογικό αποτέλεσμα του 2004 διέψευσε παταγωδώς αυτήν την «εκτίμηση», επιφέροντας έτσι ένα καίριο πλήγμα στην αξιοπιστία των Μέσων. Αντί, όμως, αυτή η κραυγαλέα αποτυχία να προκαλέσει την αυτοκριτική, έναντι του κοινού, και τον επαναπροσδιορισμό των σχέσεων τηλεόρασης/ δημοσκοπήσεων, όπως π.χ. είχε συμβεί στις ΗΠΑ, με την αποτυχία των δημοσκοπήσεων το 1948, ή στη Μ. Βρετανία το 1992, οδήγησε, αντιθέτως, στη χειρότερη επανάληψη του φαινομένου, μόλις δύο χρόνια αργότερα (2006), στην επέτειο των δύο χρόνων από την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη Ν.Δ και βέβαια στις επόμενες βουλευτικές εκλογές του 2007.
ΤΕΚΜΗΡΙΑ
Η χειραγωγική χρήση των δημοσκοπήσεων έφθασε το 2004 στο απώγειό της. Τα σημαντικότερα κείμενα της πολιτικής αντιπαράθεσης με τον τότε κυβερνητικό εκπρόσωπο Χρήστο Πρωτόπαπα, παρατίθενται κατά χρονολογική σειρά.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΔΕΑ εγκαλεί την εταιρεία για τη χρήση της τηλεφωνικής μεθόδου, που αμφισβητούσε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
2. Απάντηση της Public Issue / VPRC στον ΣΕΔΕΑ, σχετικά με τις Δημοσκοπήσεις (29/01/2004)
Εξηγείται η εισαγωγή της τηλεφωνικής μεθόδου στη διενέργεια των πολιτικών δημοσκοπήσεων και η μεθοδολογία της εκτίμησης εκλογικής επιρροής. Επίσης, ασκείται κριτική στις αδυναμίες της παραδοσιακής μεθόδου της πολιτικής στάθμισης.
3. Το Δελτίο Τύπου του ΣΚΑΪ (29/01/2004)
Η τοποθέτηση του ραδιοσταθμού ΣΚΑΪ 100,3 για την υιοθέτηση της τηλεφωνικής μεθόδου στις δημοσκοπήσεις.
Συνέντευξη του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΥΡΗ στην Έλλη Τριανταφύλλου (30/01/2004), αναφορικά με τις δηλώσεις του Χ. Πρωτόπαπα για το πολιτικό Βαρόμετρο του ραδιοφωνικού σταθμού ΣΚΑΪ 100,3, την απαγόρευση δημοσίευσης και τη μεθοδολογία των δημοσκοπήσεων.
Μετά τις εκλογές
6. “Κερδίσαμε την σκληρή μάχη στο ζήτημα των δημοσκοπήσεων” (08/03/2004)
Συνέντευξη του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΥΡΗ στον Μπάμπη Παπαδημητρίου στο ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3
Η συνέντευξη σε pdf
Το Δελτίο Τύπου της εταιρείας (05/05/2004)