Η προπαγάνδα με δημοσκοπήσεις στις εκλογές του 2007
Η αντιπαράθεση σχετικά με την προπαγανδιστική χρήση των δημοσκοπήσεων, που χαρακτήρισε εντονότατα τις εκλογές του 2004, επαναλήφθηκε, σε μεγάλο βαθμό, και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου των επόμενων βουλευτικών του 2007.
Η απόπειρα δημιουργίας εντυπώσεων, με χρήση δημοσκοπήσεων, είχε καταγραφεί ήδη από τις αρχές του 2006. Στη 2η επέτειο ανάληψης της διακυβέρνησης από τη ΝΔ (Μάρτιος 2006), μια σειρά ηλεκτρονικών και έντυπων Μέσων Ενημέρωσης «κατέγραφαν» δήθεν προβάδισμα της Αντιπολίτευσης.
Μάρτιος 2006 («επιχείρηση ισοπαλία»)
Εκτίμηση, ωστόσο, που διαψεύστηκε καταφανώς, από το αποτέλεσμα των Νομαρχιακών εκλογών του Οκτωβρίου 2006. Η ΝΔ κέρδισε τις εκλογές με διαφορά 2,81% (43,72%, έναντι 40,91%).
Ιούνιος 2007 («επιχείρηση ντέρμπυ»)
Η επιχείρηση «ντέρμπυ» επαναλήφθηκε, για άλλη μια φορά, το καλοκαίρι του 2007. Τα φιλικά προς το ΠΑΣΟΚ Μέσα Ενημέρωσης προσπάθησαν να κατασκευάσουν την εικόνα της “ανοικτής αναμέτρησης” που “παίζεται”. Οι «εκτιμήσεις» αυτές , όμως, έμελε να διαψευστούν πανηγυρικά, μόλις τρεις (3) μήνες μετά, από το εκλογικό αποτέλεσμα των πρόωρων εκλογών, της 16ης Σεπτεμβρίου 2007.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, η δημοσίευση της εκτίμησης Ιουνίου της Public Issue (42% ΝΔ – 38% ΠΑΣΟΚ), με τη “μεγάλη διαφορά των 4 μονάδων”, αντέκρουσε την απάτη της επιχειρούμενης προπαγανδιστικής επιχείρησης. Ευνόητα, η εταιρεία βρέθηκε για άλλη μια φορά στο στόχαστρο μιας οξύτατης -πλην όμως εντελώς άδικης και ανυπόστατης- πολιτικής και δημοσιογραφικής επίθεσης.
Λόγω της σταθερότητας των κομματικών ταυτίσεων, στον εκλογικό κύκλο 2004-2007, η συγκεκριμένη εκτίμηση της Public Issue, έμελλε να αποδειχθεί τελικά η ακριβέστερη πρόβλεψη εκλογικού αποτελέσματος, που έχει υπάρξει!
Ενδεικτικό πάντως του κλίματος που επικρατούσε, είναι το γεγονός, ότι μόλις δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές (την τελευταία ημέρα πριν την έναρξη της απαγόρευσης δημοσίευσης δημοσκοπήσεων), ο νέος εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Ραγκούσης, κάλεσε την εταιρεία να… “λογοδοτήσει στον ελληνικό λαό, την επαύριο των εκλογών”!
Τα σημαντικότερα τεκμήρια της αντιπαράθεσης με τη χειραγωγική χρήση των δημοσκοπήσεων, στην προεκλογική περίοδο του 2007, παρατίθενται κατά χρονολογική σειρά.
ΤΕΚΜΗΡΙΟ 1
Το άρθρο του Γρηγόρη Τζιοβάρα με τίτλο: “7 εταιρείες, 7 αποτελέσματα“, αποτελεί την καλύτερη (και ανέλπιστη) συνηγορία υπέρ της εκτίμησης της εταιρείας. Και, ταυτόχρονα, ισχυρή απόδειξη ότι προπαγάνδα δεν έγινε με τη “μεγάλη” δημοσκοπική διαφορά, αλλά αντιθέτως, με τη “μικρή” .
ΤΕΚΜΗΡΙΟ 2
Με αφορμή τις αποκλίσεις στις δημοσιευμένες δημοσκοπήσεις, η συζήτηση διευρενά το ζήτημα της διαφοροποίησης λόγω ακολουθούμενης μεθοδολογίας ή λόγω σκοπιμότητας.
ΤΕΚΜΗΡΙΟ 3
-
Η χαρακτηριστική δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Ραγκούση, με την οποία εγκαλεί την Public Issue να λογοδοτήσει στον ελληνικό λαό (2/9/2007)
Άλλη μια ευθεία πολιτική επίθεση κυβερνητικού εκπροσώπου. Αυτονόητα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, την “επαύριο των εκλογών”, δεν θεώρησε απαραίτητο να ζητήσει συγνώμη για την διαψευθείσα δήλωσή του.
ΤΕΚΜΗΡΙΟ 4
-
Η αιχμηρή διαφημιστική καταχώρηση του ΣΚΑΪ, σχετικά με την επιτυχή πρόβλεψη της Public Issue, σχετικά με τη μεγάλη διαφορά πρώτου/δεύτερου κόμματος (“ψαλίδα”) , η οποία όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε ποικίλες ενστάσεις.